SHARON KUOK YEN YINN

SHARON KUOK YEN YINN
Unit: S9
Major: BAHASA CINA (SK)
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: NIKON D5600

Friday, January 29, 2021

AMALI 1 - WHITE BALANCE


 

TAJUK          : Angel

TEKNIK       : White Balance

LOKASI        : Bilik Rumah Saya

CUACA         : Malam

KAMERA     : Vivo V5s

MENGGUNAKAN TRIPOD: Tidak

APRESIASI FOTO: 

Saya telah memilih 6 mod White Balance iaitu Auto, Tungsten Light, White Fluorescent Light, Daylight, Cloudy dan Shade. Objek yang telah saya pilih adalah suatu patung Malaikat. Ini adalah kerana saya ingin mengetahui tahap warna tentang patung Malaikat dengan menggunakan suhu warna sumber cahaya yang berbeza. Saya menggunakan komposisi segi empat sama untuk mengambil foto supaya dapat fokus kepada patung Malaikat tersebut.


Auto (3000-7000K)

SPEED          : 1/2s

APERTURE : f/2.2

ISO                : 100

Foto tersebut mempunyai tahap warna yang sederhana. Jenis foto ini menunjukkan suhu warna sumber cahaya yang sederhana.

 

Tungsten light (3200K)

SPEED          : 1/3s

APERTURE : f/2.2

ISO                : 100

Foto tersebut mempunyai tahap warna yang rendah. Jenis foto ini menunjukkan kebiruan dan membawa rasa dingin.


White fluorescent light (4000K)

SPEED          : 1/2s

APERTURE : f/2.2

ISO                : 100

Foto tersebut mempunyai tahap warna yang sedikit rendah. Jenis foto ini menunjukkan sedikit warna biru dan membawa rasa dingin.

 

Daylight (5200K)

SPEED          : 1/2s

APERTURE : f/2.2

ISO                : 100

Foto tersebut mempunyai tahap warna yang sederhana. Jenis foto ini menunjukkan warna sederhana.

 

Cloudy (6000K)

SPEED          : 1/2s

APERTURE : f/2.2

ISO                : 100

Foto tersebut mempunyai tahap warna yang sedikit tinggi. Jenis foto ini menunjukkan sedikit warna merah dan membawa rasa hangat.

 

Shade (7000K)

SPEED          : 1/2s

APERTURE : f/2.2

ISO                : 100

Foto tersebut mempunyai tahap warna yang tinggi. Jenis foto ini menunjukkan kemerahan dan membawa rasa hangat.

0 comments:

Post a Comment